I slutet av maj arrangerades Kontakta-dagen på Münchenbryggeriet i Stockholm. I fokus var AI i alla former. Det står helt klart att utvecklingen och användningen av AI kommer att accelerera i närtid. Men det höjdes också några varningens fingrar för att anamma den nya tekniken i alltför hög grad.
"Branschen kommer att behöva anpassa sig till AI men alla här inne vet att det är i mötet mellan människor väldigt mycket av servicen ligger", sa Tina Wahlroth, vd på Kontakta.
Både utställare, föredragshållare och åhörare fick plats när erfarenheter utbyttes och nyheter presenterades. Att tekniken har en central del i servicebranschen är tydligt. Många föredragshållare betonade vikten av att både vara kompetent nog för att beställa system men också modig nog att våga pröva systemen fullt ut.
"Arrangemanget var väldigt välordnat och budskapen från de företag som ligger längst fram i exempelvis AI-utvecklingen och i customer experience-frågan kändes både logiska och relevanta", säger Uniguides vd Andreas Sjöberg.
En av Sveriges största operatörer inom telekommunikation, Tre, och företagets CRM Manager, Anders Asperen, berättade om sitt arbete med att få medarbetare i kundservicen nöjdare.
"Skönt att höra att ett företag med totalt 1 500 anställda varav 200 på kundservice-avdelningen står inför samma utmaningar som mindre företag. Också skönt att veta att den förändringsresa Uniguide påbörjat innehåller många av de förbättringsförslag vi antingen redan verkställt eller planerar verkställa", säger Andreas Sjöberg.
På bilden nedan syns Tina Wahlroth, Kontakta, och Andreas Sjöberg.
留言